A Life to Live

Direktlänk till inlägg 27 januari 2015

Man blir förvirrad då man läser bipacksedeln till medicinen

Av Livsturisten - 27 januari 2015 00:34

Idag gjorde jag något jag inte brukar göra: Jag ringde IBD-mottagningen då läget var bättre igen, och berättade om hur dåligt det varit.

Jag kom till telefonsvararen, lämnade mitt meddelande där jag berättade lite om hur det sett ut senaste månaderna, och då jag lagt på så kom tårarna... och rädslan (vad har jag gjort? har jag gett dom tillstånd nu att skära i mej?)


När jag samlat mej lite så gick jag ut, på matta ben, och försökte ta mej upp till stallet i halkan. Mina broddar funkar inte (sitter inte kvar ordentligt på skorna) och jag vill verkligen inte ramla när jag nu är benskör.


Uppe i stallet mockade jag 2 boxar, och på 3:e boxen ringde telefonen... Hjärtat stannade nästan... men, det var Elvis snälla matte som ringde, så det kändes genast bättre.


När jag pratat klart i telefonen och boxen var klar så hade jag "bara" 8 boxar kvar, eftersom en matte till hört av sej under dan och bett om mockning åt sin häst.


Inne på box nr. 6 började jag känna mej febrig... och då jag var halvvägs igenom box nr. 7 så ringde syster A tillbaka från IBD-mottagningen. Hon lät lite "låtsat sträng" och sa att hon hört på svararen att jag ringer i tid, "som vanligt" (jo, vi har några gånger pratat om att jag inte får vara rädd för att berätta i tid hur jag mår).
Efter att jag berättat hur turerna gått så tyckte hon det lät mera som en förstoppning än att det är tvärstopp i förträngningen. Så, hon tipsade mej om att jag kan ta "bulkmedel" för att hjälpa till.
Hon betonade att det är viktigt då (precis som alltid) att jag dricker ordentligt med vatten (vilket jag ju har så svårt för att komma ihåg att göra).

Hon gav mej namnet på 2 olika medel som jag kan ta 1 av per dag, bl.a Movicol som jag hade hemma eftersom jag inte tagit den i samband med laxeringen för lite drygt 1 år sedan.

Men, då jag läste bipacksedeln blev jag förvirrad och villrådig.

Det står att man INTE ska ta Movicol om man har förträngning i tarmen - Det har jag.

Det står att man INTE ska ta Movicol om man har Crohn - Det har jag.


Och, den skrev alltså min läkare (Crohn-läkaren) ut till mej 2013 inför att jag skulle laxera inför koloskopin.

Jag får kolla vad det står i bipacksedeln till den andra, och se om den verkar ok att ta för "såna som mej".   


Nåt annat som syster A sa gjorde mej lättad och glad... så tårarna nästan kom...

Vi pratade om det där med operation, och jag berättade för henne hur det gått att "få hjälp" att ta itu med min skräck och min PTSD, genom psykologen som deras kurator remitterat mej till. Att psykolog-läkaren efter ett möte kommit fram till att hänvisa mej till "Aktiv balans", vilket då jag kollade upp företaget håller på med "ortopedisk massage"... hur det nu ska hjälpa mej...


Syster A sa spontant att det inte var rätt... Hon berättade att kuratorn jag pratat med var en vikarie och att dom just nu är "mellan kuratorer" då deras kurator sagt upp sej och ny inte anställts än.

Men... (och här kommer det!) hon sa att jag behöver få prata med nån som vet vad en operation är och hur det går till... och hon frågade om det skulle vara OK för mej att UTAN operationstid komma på ett samtal med kirurg och narkosläkare.
JAAAA! sa jag! DET vill jag!

Jag vill ju hellre ha information än mina vakna mardrömmar!


Och så frågades det efter blodproverna (som skulle in i december) och hon la nu till några saker att ta prov på... och bad mej se till att komma iväg till Danderyd och få in blodprovet i god tid före kl.10 (eftersom det är järn med).

Och, så fick jag lova att höra av mej och fråga efter provsvaren, då jag varit in och tagit proverna.


Men, alltså... Hur ska man bli klok på saker... då läkaren ordinerar ett medel som bipacksedeln säger att man inte ska ta?

 
 
Lotta

Lotta

27 januari 2015 10:16

Men åhhh vad bra att du får hjälp.
Ja du... ring igen och fråga, det där låter ju knepigt om du ska ta det medlet då.
Hmmm... :(
Sköt om dig!
Kram!

http://lottashullerombuller.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livsturisten - 26 juli 2019 13:43

Fy vad varmt det är. Just nu är det 42 grader varmt i solen, och vi håller oss inne, i rummet i "vårt" lilla hus. Här är det svalast just nu. Luften har gått ur mej och jag har haft känningar som jag är jätterädd för. Att det kan vara hjärtat. Vi...

Av Livsturisten - 22 maj 2019 22:26

Så många gånger under så många år har denne hästägaren uttryckt så mycket agg emot min sambo, och markerat emot honom, som om hon är förmer än honom. Senast nu i eftermiddags.   Hon ska ALDRIG mer kunna be oss om hjälp!Det är mer än nog!!!   ...

Av Livsturisten - 15 maj 2019 14:04

Nu SKA jag verkligen göra verklighet av min dröm om att min YouTube-kanal ska bli det jag från början ville att den skulle bli!   Härom dan gjorde jag ett första trevande steg och laddade upp en video som jag skapade i ett nytt jätteroligt progra...

Av Livsturisten - 14 februari 2019 10:56

Igår, då jag och sambon höll på att mocka på plattan, där lösdriftsvalackerna äter, så kom den där otrevliga gubben som håller koll åt markägaren. Han gick genast på min sambo i enormt otrevlig tog och beordrade honom att låsa upp elskåpet vid Este...

Av Livsturisten - 8 februari 2019 10:19

Idag kunde jag inte med att gå ut och släppa ut hästar. Mina fötter värker mer o mer för varje dag, och jag kände inte för att offra mina sista krafter på att hjälpa en person som igår hackade på mej för att jag "ropade på fel sätt" istället för att ...

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards