A Life to Live

Alla inlägg under september 2014

Av Livsturisten - 30 september 2014 14:11

...som ser det dom vill se... bryr sej absolut inte alls om hur verkligheten ser ut... och dömer mej utefter sina egna idéer...!!!

Såna människor vill jag inte ha i mitt liv!

Men, hur skyddar man sej?
Utan att ge upp hela livet för det...?

Av Livsturisten - 29 september 2014 12:13

Vartefter folk kommer på saker i historien som idag verkar stötande eller obehagligt... gärna för 3:e parts skull... så ska det ändras...

Detta är helt absurt.

Astrid Lindgren skrev om Pippi Långstrump. Jag känner inte till ett enda fall där en svensk unge skadat en annan levande individ pga något Astrid skrivit i någon av alla sina böcker.


Att Pippi besöker en söderhavsö och behandlas som prinsessa eftersom dom där ser hennes pappa som kung... Är det verkligen rasistiskt?

Var det rasistiskt redan då det skrevs? Eller har det blivit det nu?

Och, hur många icke svenskar mår dåligt av Astrid Lindgrens sagor?


Nu ska tydligen Pippi klippas om, och vissa saker (säkert inte allt... utan dom klipper väl lite mer sen då dom upptäckt, om en massa år, något mera "stötande") som svenskar anser vara stötande för icke svenskar. (Enligt Aftonbladet)


Jag har inte läst bibeln. Men, jag är ganska säker på att det finns en hel massa STÖTANDE saker i den boken också... Så, ska vi inte ta och skriva om den också, när vi ändå håller på?

Av Livsturisten - 29 september 2014 09:24

Igår var det EFIT, och jag har inte varit med på så länge nu, att jag nog tycker det var hög tid.

EFIT står för Ett Foto I Timmen, och handlar alltså om att man dokumenterar sin dag med just et foto i timmen.

Vill man själv delta, eller kolla in fler som deltagit så går man till EFIT's sajt.


 
10:27
Missade frukosten. Kom på mit i stickandet av en mössa att det var dags för EFIT.

 
11:50

Är igång och jobbar. Vera's vattenhink ska tommas och få fräsht vatten.

 
12:27

Har nu mockat färdig hälften av dagens boxar.

 
13:38

Sambon kom hem från sin kompis, med bilen "full" av växter som vi fått.
Nu gäller det att försöka få dom att klara livet under vintern.

 
14:06

Framme, för att gå på ÖoB och handla mysfiltar billigare än vanligt. Vi behöver hamstra inför vintern, och nu kostar dom 77:-... mot ordinarie ris 199:- och vanligaste billiga pris 99:90.

 
15:14

Det blev 4 mysfiltar på ÖoB, innan vi gick in på Djurmagasinet och kollade efter kattlucka (våra katter har haft sönder, så vi saknar nu lucka, och det börjar bli kallt inne).

Inne på Djurmagasinet tittade vi också på lite smådjur... och jag blev lite sorgsen då jag såg dom inlåsta i burar, och tänkte mej att dom säljs till nånstans där dom ska sitta resten av sina liv i ännu mindre burar.

Jag såg också ett akvarium som jag vill ha istället för det vi har: Ett nanoakvarium, som skulle vara mera lättplacerat. Köpte inte. Men, kanske... om jag får ordning här i mitt rum (husets enda rum) nån dag.

 
15:28

Hemkomna igen, så träffade vi Kurt (och hans "lillfodervärd") som nyss kommit hem  ifrån Ultuna, där Kurt varit inlagd sedan i måndags.

Han mår nu bättre, fast han vill fortfarande inte tugga på hösilage - vilket han ju måste när gräset snart försvinner.

Det var riktig roligt att se honom igen. Jag har varit (och är väl än) lite orolig för honom.

 
17:35

Dags att mocka sista boxarna för dagen, innan hästarna ska in.

 
18:00

Sambon har plockat kardborrar i en hage. Så, nu slipper hästarna få dessa i man, lugg och svans.

 
19:22

Då vi var ute och skulle ta in hästarna så kom Glitfaxi's stora matte och gav oss en kaka som hon bakat och detta kuvert, från Glitfaxi, Tign och Mist och deras mattar.

 

Det värmde enormt att få detta!
Tack!!!   

 
20:07

Rabalder och jag är ute en sväng.

 
21:42

Missade förra timmen, för att jag stickade vidare på mössan... som snart är klar.

 
23:27
Kvällsfodringspasset avklarat, och vi är nu å väg hem.


Och, det blev dagens sista EFIT-bild.


Av Livsturisten - 27 september 2014 08:00

Blev väckt av sambon klockan 6... lyckades ta mej upp ca 45 minuter senare... Jättetrött.


Har nu ätit frukost, och ska ta och gå ut och mocka 5 boxar och 1 hage, innan det är dags att ta tag i dagen.


Känner mej för att hugga in på garnet som jag fick med mej hem ifrån ICA Maxi igår.

Det blir troligen en mössa. Eller kanske ett pannband.

Eller en tubhalsduk....

Svårt att bestämma sej...   

Av Livsturisten - 27 september 2014 00:47

Jag minns än idag första mötet med Nokia, en svart liten häst, som bara dök upp bakom oss då vi tog in - vad vi trodde var - sista hästen ur hagen...
Vi visste inte att den lilla svarta tjejen fanns i hagen. Och, då hon plötsligt slöt upp vid min sida, där jag gick bakom sambon och den häst han tog in, så undrade jag till henne "vem är du?".

Hon var så söt... hon märkte att vi tog hennes sista kompis... att vi lämnade grinden öppen (som vi gjorde på den tiden)...och beslutade sej för att helt enkelt följa med till stallet.


Mitt första möte med Nokia's stora matte - som jag minns det - var kort innan deras goldenvalp, Charlie, och min unghund, Balto, ville leka... och Charlies matte verkligen inte ville att Charlie skulle bli lerig.
Lerig var något som Balto, för övrigt, älskade att vara.


Jag minns också hur jag ofta mådde så mycket bättre då vi kom hem, jättetrötta efter lång dag på Hogsta, och då jag nätt och jämnt kunde hålla mej vaken på vägen hem... och vi kom in hemma på gården, stannade vid brevlådan... och vid uppbindningsplatsen stod ofta Nokias lillmatte och log sitt soliga och glada leende och vinkade till oss.

En riktigt liten ängel! Och, jag kände mej genast glad och med mer energi igen.


Jag minns inte exakt vilket år det var som Nokia kom till gården.

Men, mötet mellan Balto och Charlie var nog kanske 2003... då Balto föddes 2002.

Jag minns inte heller vilket år Nokia fick resa till himlen, och då Glitfaxi kom...


Men, jag kommer att minnas dessa personer. För, i mitt hjärta har dom liksom flyttat in.

Och, idag, då Glitfaxi och hans stora matte flyttade, för att bo på en annan gård... så kändes det inte alls lika soligt och glatt som det gjorde dom där kvällarna då man kom hem och möttes av lillmattens leenden.


Alla hästar som jag engagerar mej i släpper jag in i mitt hjärta!

Inte alla människor som kommer i min väg lämnar trevliga fotspår i mitt hjärtas sand.

Men, dessa människor har gjort det!


Jag kommer att minnas er!

Och, sakna er!   

Ha det jättebra på nya stället!

     

Av Livsturisten - 26 september 2014 21:43

ICA Maxi har ÄNTLIGEN fått in nya färger i Big Verona!!!   

 

Jag kunde ju förståss inte låta bli att ta med ETT nystan hem - trots att jag idag varit med dottern till garnboden (jag var med i telefonen) då hon köpte utgående MK Carolina garn för min räkning.

 

8:-/nystan... gick ju bara inte att låta bli!   

Av Livsturisten - 26 september 2014 08:37

...så skulle nog den här "frisyren" vara nåt.

 

Av Livsturisten - 25 september 2014 23:20

Musklerna som skadades i måndags bråkar fortfarande med mej.
Jag kommer inte ur sängen utan mycket stor och smärtsam ansträngning. Och, då jag jobbar så lyder inte riktigt benen... och det värker i högersidan.
Men... det känns som att det går åt rätt håll - mycket långsamt.


Igår ombads jag att idag städa efter hovslagaren, då han skott x antal hästar.

Jag vaknade med en jävulsk huvudvärk... kämpade i ca 20 minuter för att ta mej ur sängen... hann sen inte äta frukost, innan hovis, som skulle vara här vid 9.

Så, jag gick ut före frukost... gav honom första hästen... stod kvar medan hon skoddes... städade efter honom, och släppte ut henne.

 

Sen gick jag hem och åt frukost.

Kom sen ut lagom tills hovis åkte, och gick då och sopade upp efter skoning av 2 hästar till.


Sen var det dags att mocka dagens 9 boxar. Undre tiden hörde en hästägare av sej och bad om mockhjälp... så då hade jag 10 boxar att mocka idag.


Då jag var klar med mockningen gick jag hem för att äta lunch. Och, fick då ännu ett sms där jag ombads mocka och även ta in hästen sen.

Så, efter lunchen blev det till att mocka ytterligare 1 box.


Startade insläppet tidigare idag, i hopp om att få vla kroppen sen.

Men, det blev inte riktig så.

För, efter jobbet ställde jag mej och tillagade kalops och ris.


Men, nu ska jag lägga mej i sängen... och, hoppas kunna komma ur sängen lite lättare imorgon bitti.   

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards