A Life to Live

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2018

Hon vann!

Av Livsturisten - 7 oktober 2018 09:47

Igår släppte jag ut Óskadís i sin gamla flock igen. Den hon tvingades lämna för ca 1½ år sedan då vi skulle försöka få henne och Estelle att lära sej att umgås så dom kunde bo i samma box. Samma flock som Oskadis sedan dess varit förbjuden att ingå i.


Drottnings matte ville från första stund inte ha Oskadis i samma hage som Drottning.
Och nu sa den matten att allt skulle gå bra om Oskadis träffade bara Drottning först i en egen del av hagen, och sedan träffa resten.

Så, vi gjorde just så... jag och Tindras matte. Det var ingen annan hästägare som kunde/ville vara med.


Drottning började med att från ca 25 meter springa fram och hugga Oskadis i ryggen. Och så jagade hon bort Oskadis till andra änden av hagen.
Sen struntade Drottning helt i Oskadis.


Nån halvtimme senare öppnade vi så att de 3 övriga fick träffa Oskadis, som dom älskar så mycket.
Hennes dotter Disa, Tindra (som hon var tillsammans med hos hingsten) och Alfadis (som hade Oskadis som extramamma hos förra ägaren).
Alla 3 hälsade sansat på Oskadis och sen stod Tindra och Oskadis länge och kliade varann.

Drottning tog ingen som helst notis mera av varken Oskadis eller de andra hästarna.

Så jag o Tindras matte gick ifrån hagen, och hon åkte hem en sväng.


När jag sedan skulle göra lunch hemma och tittade ner till hagen från mitt köksfönster, så såg jag Tindra o Alfadis' mattar i hagen. Dom var där för att hämta sina hästar för en ridtur.
Först såg jag inte Oskadis.
Alfadis, Tindra, deras mattar och Disa var uppe vid grinden mot sommardelen.
Drottning var i motsatta hörnet, diagonalt sett därifrån.
Sen såg jag Oskadis. Hon komfrån hage 1 (dom andra var i hage 2) och travade fram till sina kompisar vid sommargrinden.
DÅ tog Drottning fart... Hon for i en rasande fart rakt emot Oskadis, som då befann sej på andra sidan om de andra hästarna. Drottning sprang rakt in i hopen av hästar, Tindras matte kastade sej undan och klarade sej på en mm från att bli omkullsprungen av Drottning.


Då Drottning rusat igenom hopen av hästar så högg hon Oskadis, som i sin tur sprang undan. Men, Drottning gav sej inte. Hon jagade Oskadis och högg henne fler gånger under tiden dom sprang.
Till sist stannade Oskadis och Drottning stannade då och vände rumpan emot och sparkade på Oskadis, som svarade tillbaka.
Sen sprang Oskadis igen, med Drottning efter sej huggandes i Oskadis.
Oskadis stannade igen och vände sej emot Drottning, som då sprang rakt in i Oskadis.... som i sin tur reste sej på bakbenen och vände sej om i luften och då hon landade så sprang hon igen, med Drottning efter.
Inte EN enda gång under den dryga timme som Oskadis var i hagen så nosade ens Drottning på henne.
Drottning kände så väl igen flockens ursprungliga ledarsto och hade sin uppfattning klar: Hon skulle DÖ!


Jag sprang ut och ner till hagen. Då jag kom fram så stod Tindras matte och höll i Drottning, som hade Tindras frimma på sej.
Alfadis matte sa till mej vad som hänt. Det jag bevittnat från köksfönstret. Och, jag satte på Oskadis grimma och så fick hon lämna hagen.
Jag försökte senare att fota i pälsen där Drottning huggit henne.

Men det spelar ju ingen roll. Drottning vann!
Oskadis har nu ingen chans att få gå i hage, och ska alltså stå resten av sin tid på den här gården i en box.
Dräktig som hon är.   

               

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livsturisten - 26 juli 2019 13:43

Fy vad varmt det är. Just nu är det 42 grader varmt i solen, och vi håller oss inne, i rummet i "vårt" lilla hus. Här är det svalast just nu. Luften har gått ur mej och jag har haft känningar som jag är jätterädd för. Att det kan vara hjärtat. Vi...

Av Livsturisten - 22 maj 2019 22:26

Så många gånger under så många år har denne hästägaren uttryckt så mycket agg emot min sambo, och markerat emot honom, som om hon är förmer än honom. Senast nu i eftermiddags.   Hon ska ALDRIG mer kunna be oss om hjälp!Det är mer än nog!!!   ...

Av Livsturisten - 15 maj 2019 14:04

Nu SKA jag verkligen göra verklighet av min dröm om att min YouTube-kanal ska bli det jag från början ville att den skulle bli!   Härom dan gjorde jag ett första trevande steg och laddade upp en video som jag skapade i ett nytt jätteroligt progra...

Av Livsturisten - 14 februari 2019 10:56

Igår, då jag och sambon höll på att mocka på plattan, där lösdriftsvalackerna äter, så kom den där otrevliga gubben som håller koll åt markägaren. Han gick genast på min sambo i enormt otrevlig tog och beordrade honom att låsa upp elskåpet vid Este...

Av Livsturisten - 8 februari 2019 10:19

Idag kunde jag inte med att gå ut och släppa ut hästar. Mina fötter värker mer o mer för varje dag, och jag kände inte för att offra mina sista krafter på att hjälpa en person som igår hackade på mej för att jag "ropade på fel sätt" istället för att ...

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards