A Life to Live

Alla inlägg under augusti 2018

Av Livsturisten - 27 augusti 2018 16:26

Om det går som bräknat så får Óskadis sitt 5:e föl runt Midsommar 2019.


 

Av Livsturisten - 25 augusti 2018 21:42

Idag har det varit tävlingar här. Jag frågade för drygt 1 vecka sedan tävlingsledaren om jag får fotografera under tävlingen, och fick till svar att jag och Elvis' matte får vara inne på banan och fota.

Då jag kom till ovalbanan imorse och skulle gå in på banan så fick jag höra av en otrevlig person som har häst här:"Du får inte va här!"

Jag gjorde som jag brukade... vände på klacken och gick hemåt, medan jag ropade tillbaka att jag faktiskt hade tävlingsledarens tillstånd att fota inifrån banan, och att alla andra ju fick vara där... och om inte annat gäller allemansrätten.
Men, men... jag kunde gå hem och lägga mej och sova istället.


Blev ledsen... och är fortfarande ledsen... fast jag vet hur personen är.
Det hjälper inte att man vet hur nån är då man drabbas.


Innan jag kommit värst långt på vägen hemåt såg jag sambon, och gick till honom.
Jag kom på då att jag kunde gå runt banan på utsidan och gå in från andra sidan... men, det kändes fullständigt fel att alla utom jag var välkomna till ovalbanan på gårdens första tävlingsdag.
Det var en evinnerlig tur att jag inte hunnit sponsra tävlingen med något pris.
Då hade detta gjort ännu ondare än vad det nu redan gjorde.


Gårdens arrendator / hyresvärden kom och sa till mej att jag visst fick gå in på banan och fotografera. Att jag inte skulle bry mej om den där omöjliga människan. Att HON (hyresvärden) nu sa att jag fick.
Jag sa till henne att informera sin "bulldog" om det med.
Då jag MED TILLSTÅND av hyresvärden passerade "bulldogen" sa jag att hon hade värsta hybrisen bara för att hon fått vara med i funktionärstruppen.
Då ropade hon efter mej nåt i stil med att jag hade hybris.


Hon är verkligen en sån OBEHAGLIG person!!!
Det här är inte första gången som hon berättat för mej att jag inte fick vara med,,, att jag inte är tillräckligt bra (eller nåt)...
Som då hon som arrangerade så att Óskadis' första svenska matte skulle komma och hålla lektioner här sa att jag väl kunde vara med på kursen med henne... och denna "bulldog" (Troll) genast högg in och informerade mej om att det bara är "vi som varit med tidigare" som får vara med.
Det sa hon FÖRSTA dan som hon själv var med. Hon vill bara redogöra för mej att jag INTE fick vara med.


Men, även där hade hon fel.
För ett par veckor senare var jag med och red lektion en dag i månaden för Oskadis första svenska matte.


Det är jättetrist att vara så mobbad!

             

Av Livsturisten - 25 augusti 2018 08:16

Av Livsturisten - 14 augusti 2018 11:13

Idag kände jag att varför börja på en måndag, eller i början av en månad eller i början av ett år?
Nä, det finns ingen bättre tid att börja en förändring än precis NU!


Så, nu startar jag min viktresa här i bloggen!
Jag har redan startat lite smått i livet genom att äta färre glassar. Men, nu måste jag bli mera fokuserad. Och, jag hoppas att det inspirerar mej att kämpa på genom att jag dessutom för anteckningarna här i bloggen.

Till en början får inläggen ligga öppna. (så får vi se längre fram om det förblir så)


Idag har jag ätit:
Till medicinen: 2 teskedar äppelmos

Frukost: 1 kopp te, 3 skivor jättefranska med 4 gurkskivor och 3 ostskivor på varje brödskiva.

Lunch/fika: 1 kopp te, 3 skivor jättefranska med 4 gurkskivor och 3 ostskivor på varje brödskiva.
Middag: Dafgårds färdigmat - Karins pasta - 1 glas mjölk.


Klockan 11:20 vägde jag: 97,4 kg


Planen för aktivitet idag är:

  • Mocka 1 kärra i Estelle's hage (V)
  • Mocka 1 kärra i Óskadis hage (V)
  • Rensa i röran hemma och rensa bort 7 saker (hann ej)
  • Gå ut på promenad i 30 minuter i rask takt (V)
  • Gå promenad med Estelle (hann ej)
  • Gå promenad med Gucci (V)
  • Gå promenad med Rabalder (V)
  • Lasta järnskrot på släpet (hann ej)

Det som blev, utöver planen:

  • Tagit in 4 hästar från sin hagar
  • Veckohandlat på ICA Maxi
Av Livsturisten - 14 augusti 2018 10:20

Vi har nu bestämt att då vi åker för att betala det sista och få nycklarna så tar vi inte med något släp (annat än om vi får låna hästsläpet av Mirós supersnälla matte, förståss). Utan vi tar ett par kartonger i bak i bilen med saker som ska vara där.

På sikt ska vi ju ha tagit dit allt som inte ska vara hemma i torpet. Men, jag vill inte nödvändigtvis ta med ALLT dit som inte ska vara hemma. För, det finns säkert en hel del i förråden som inte ska vara kvar alls.
Sånt känns onödigt att köra dit om vi inte måste.


Nyss slog det mej att vi ju faktiskt kan göra någon fin minneslund där. Och, att vi då kan begrava de djur som vi nu har i urnor här hemma: Hundarna Balto, Akela och Loke samt katterna: Lacey och Birk.


Idag ska vi lasta på järnskrotet på släpet och köra till Lantz med det. Där får vi betalt för att vi lämnar metall. Och, det är BRA med pengar!

Sen får vi börja packa det som ska med till stugan då vi åker upp för att fixa med sista betalningen och få nycklar och alla papper.

Av Livsturisten - 11 augusti 2018 11:20

Jag har känt länge att vi inte är lika mycket värda som andra. Trots att vi aldrig nekar att hjälpa, då det rings och efterlyses handräckning eller hjälp på annat sätt.

Jag har flera gånger fått veta att vi inte får använda hästlastbilen... och då har det hetat att ingen får det. Sen har jag sett flera som använt den, och då har det hetat att nu har dom (de 3 delägarna) börjat hyra ut den.


Under tiden som Oskadis varit hos hingsten har jag ventilerat flera gånger att jag inte vet riktigt hur jag ska få hem henne... och att jag inte kan ställa upp på att köra Oskadis och Signe (den livrädda lilla hästen) i lastbilen ihop, som Signes matte vill. Och, då har det inte sagts mej att problemet inte finns eftersom vi inte kommer att få använda lastbilen.

Men, igår... då jag tänkte att eftersom hon (som arrenderar gården, och som sambon jobbar åt, och som äger en tredjedel av lastbilen) är skyldig några 1000-lappar för jobb i juni och juli så kunde vi kanske då använda lastbilen... så jag frågade rakt ut om vi kunde använda lastbilen då vi ska hämta hem Oskadis från hingsten.
Jag råkade väl använda ordet "låna".... och det är vad hon nu använder som ursäkt för hur hon svarade mej.
Hon sa nämligen att .... det är inte säkert att det går eftersom dom är 3 delägare och att hon måste höra först med de andra 2 delägarna...
Jag gav upp. Jag orkar fan inte längre.
Så jag sa till henne att vi får lösa det på annat sätt. I värsta fall får vi väl GÅ hem med henne från Enköping. (kollade sen på googlemaps.... och det blir en promenad på ett dygn eller så. Men, det är inte att tänka på. Utan jag får väl försöka på annat sätt.

 

På kvällen ringde grannen och sa att hon (delägarinnan) skulle ringa min sambo som imorse för att säga till honom att ge henne (grannen) nycklarna till lastbilen... för grannen hade fått lov att LÅNA den till att hämta hem sina ston från hingsten idag.

Ja, det är verkligen skillnad på folk och folk.
Och, VI får ALDRIG ett högre värde!


Dessutom vet jag inte var jag ska låta Oskadis gå i hage då / om hon kommer hem... eftersom det nu går en annan häst i hagen utanför vårt fönster, ihop med Estelle.


Jag messade igår kväll till Almas matte och frågade henne om Oskadis får lifta med Alma hem (då dom har en 2-hästars trailer). Jag räknade inte med att få "ja" eftersom det var sådan motvilja mot att låta Oskadis få komma in i hagen med Estelle (där Alma gick) förra sommaren.
Men, hon sa ja... och lämnade en reservation... för hon visste inte vilken dag.


Grannen sa igår kväll, då hon ringde om lastbilsnycklarna, att tjejen som har hand om våra ston sagt till henne att hon skulle ringa runt till alla stoägare som idag och säga till om att dom ska åka hem.


Jag MÅSTE verkligen försöka köpa en egen hästlastbil!
För, tänk om nån av våra hästar bli akut sjuk och måste till klinik!

Vi kan INTE förlita oss på andra människors goda vilja... utan vi MÅSTE inse att vi är ENSAMMA!

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards