A Life to Live

Alla inlägg under juli 2015

Av Livsturisten - 8 juli 2015 16:42

Har idag vart på möte med kuratorn.
Hon hade talat med min gastroläkare, och han hade skrivit ett läkarintyg, som hon nu hade, som vi bifogar i den ansökan om sjukersättning som jag fick fylla i hos henne.


Senast som jag ansökte om sjukersättning var 2004. Då fick jag avslag då FK's skrivbordsläkare ansåg att jag haft för dålig kontakt med vården från 1989 - 2004 (pga att husläkaren 1989 vägrade att hjälpa mej, då jag "brakat in i väggen"). Och, dom då ansåg att jag därför var frisk.


Jag är fortfarande utbränd (man kan inte stressa och jobba sej ur en utbrändhet), och jag har Crohn sedan tonåren (har vi kommit på tillsammans, min läkare o jag) och diagnosen ställdes 2009.


Jag har inte värst stora utsikter att få en anställning eller klara av att sköta ett heltidsjobb - utan att behöva sjukskriva mej titt som tätt då skoven slår till.

Så, jag har rätt till sjukersättning. Och, jag skulle haft rätt till det hela tiden... om inte husläkaren varit så "avig" och ansett att hon stjälpte mer än hon hjälpte om hon sjukskrev mej.

Med facit i hand så VET jag - 26 år senare - att hon stjälpte mej rejält!!!


Jag hoppas att det den här gången inte blir avslag!

Av Livsturisten - 7 juli 2015 00:45

I fredags var jag på Vårdcentralen och fick visa upp det varande såret i naveln, för den sköterska som sett över mitt operationssår sedan de 33 agrafferna togs den 1:a juni.


I lördags såg det ut så här, genom tejpen

 

Jag hoppas verkligen att det är bättre imorgon, då jag ska tillbaka till VC och visa upp det.

Det är nervöst och jobbigt att försöka fixa sårvården själv, då det blir varbildning och sånt.

Så, nu vill jag kunna få lägga detta bakom mej.

Av Livsturisten - 6 juli 2015 17:44

Jag surfade runt och hittade en sajt som är fullproppad med roliga, trevliga och intressant upplevelser som man kan ge till sej själv eller någon som man tycker om.


Vad sägs t.ex om att se Stockholm på både land och vatten från buss med guide som berättar om Stockholms historia?

Bussen åker på Stockholms gator och sen ner i vattnet från Djurgården och vidare i vattnet.

Det är en amfibiebuss.

 

Det känns som en upplevelse att minnas.
Värst dyrt är det inte heller. 150:-/barn och 250:/vuxen.


Eller, varför inte åka med en riktigt fin båt på 3 timmars kryssning i Stockholms skärgård (eller Göteborg om man så vill) och få en riktigt god brunch?

Priset: 465:-/person.


Nåt som jag verkligen länge velat göra är att gå på spökvandrng i Stockholm, med guide som berättar om allt historiskt i typ Gamla stan, och om alla spöken som ännu inte fått ro.

Det kostar bara 200:-/person.


Det finns massor av andra upplevelser också. Sajten är nära på "smockfull", som sagt.

Kolla in där om du vill göra något utöver det vanliga. Eller om du vill ge bort något oförglömligt till en vän. (Eller till en ovän?)

Av Livsturisten - 6 juli 2015 15:40

Har nu börjat hjälpa sambon att sköta mitt jobb...    Jo, det har varit så nu i nån dryg vecka.
Men, än vågar jag inte ge mej på att mocka, eftersom det innebär lyft tyngre än vad min bukhinna är med på.

För, några kvällar sedan hade sambon svår migrän, och illamående. Då fick jag ta insläppet av hästarna utan hans hjälp. Det tog 3 timmar... att ta in 3 hästar, eftersom jag inte orkade gå så fort, och var tvungen att vila en stund mellan varje häst.
Det är en bra bit att gå, och än är jag inte så igång att jag kan gå flera km utan att pusta och vila kroppen under vägens gång.

Jag har nu åter uppgifter att flytta hästar mellan hagar under dagen (som jag brukar hjälpa till med under somrarna). Och, nu är det Trausti och Oskar (som f.ö är min Oskadis' son) som ska lämna sommarhagen på förmiddagen och gå tillbaka framåt kvällen.


När man kommer ut i sommarhagen för att hämta Trausti och Oskar så kommer alltid Pelle och vill prata lite.

 

Ett par dagar nu har det varit närmast olidligt varmt att gå i solgasset (och den höga värmen) till hagen o hämta hästar och upp till stallen för att lämna i en hage där. Och, sedan landat i gungan under parasollet. Och där virkat på pläden.

 
Det är lite varmt att virka på en stor pläd - som ligger i ens knä - så det har också fått bli med många pauser.

 

Igår brände jag mej lite på båda låren, då jag satt i gungan. Så, nu måste jag vara mera noga med att smörja in mej med SF50.
Och, det vore på sin plats med flera parasoll.
De vi har stoppar inte de solstrålar som bränner.

Hälsa · Häst · Jobb · Livet
Av Livsturisten - 6 juli 2015 00:24

Men, den blir rätt så tung.

Det har gått åt en hel del Big Verona. Och, då de lämpliga färgerna i det garnet tog slut så fick det bli kant i Helen.
Ett lite tjockare garn, men trots allt akryl, som Big Verona ju är.

 

Av Livsturisten - 5 juli 2015 00:27


Hästar ska in från hagen.  

Mina tomater och potatisen växer...  

Middag intas utomhus. Inne är det för varmt och luftfattigt i ett icke vinterisolerat litet torp...  

Av Livsturisten - 3 juli 2015 16:56

Har sedan mitten av juni fått sköta min sårskötsel själv.
Det har inte gått så bra.
Det kommer var från naveln, och det blir värre.


Så, igår ringde jag till kirurgen... men, dom hade slut på telefontider.
Så, då ringde jag gastromottagningen (fd IBD) och pratade med en av mina kontaktsjuksköterskor där.
Hon tyckte att jag skulle visa upp det för den sköterska som hade hand om det på vårdcentralen.

Så, då ringde jag dit.

Fick en tid till idag 13:30.


Så, idag såg hon och en läkare över det. Läkaren satte på något på "blodbubblan" som vuxit ut ur ärret i naveln, och sa att den nu ska skrumpna o falla av. Och, att varet ska sluta komma.

Läkaren sa at varet kom från såret i blodbubblan och inte inifrån kroppen.


Jag ringer nog gastro igen på måndag och ber om att få lämna blodprov på infektion.


På tisdag ska jag tillbaka till VC-sköterskan och kolla upp hur det blivit till dess.

Under helgen ska jag tvätta som jag gjort, med alsollösning.


Det har verkligen inte varit "en promenad i parken" att opereras osv.

Av Livsturisten - 1 juli 2015 01:51



Disa ligger och vilar medan nya kompisen, Duna, vaktar.  
Dis och Tindra äter ihop.

Oskadis fick syn på mej, och fick följa med upp till stallet för lite borstning och pyssel.    
Disa och Dun vilar tillsammans.
 
Det är mysigt med ligghall.
 

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards