A Life to Live

Alla inlägg den 18 mars 2015

Av Livsturisten - 18 mars 2015 15:30

Åkte i god tid in till stan, och kom fram till Sabbatsbergs sjukhus 1 timme innan jag skulle vara där.
Vi satt kvar i bilen och tittade på folk och trafiken tills det blev dags att gå in.


Han som skulle utföra undersökningen var försenad, så vid 11-tiden kom han med 3 flaskor kontastvätska som jag skulle dricka. 1 flaska per 20 minuter.

Under följande timme lyckades jag få i mej knappt 1 flaska.

Det smakade rätt märkligt, och min mage fylldes upp och jag kände mej mätt.


Strax efter 12 var det dags att gå in i magnetkamerarummet, efter att jag klätt av mej till T-shirt och leggings.

Jag frågade om sambon kunde få sitta där inne med mej, och det fick han.


Det var helt OK att lägga sej på britsen och få nål i armen, för kontrasten och det andra medlet, och sen blev det jobbigare, då jag skulle skjutas in under taket.
Jag trodde att jag skulle få ligga med huvudet utanför... men, det gick inte, då magen ju måste vara mitt inne i den. Så, huvudet var också inunder.

Men, jag kunde ju vrida huvudet lite och se ut... och sambon satt på andra änden och höll mej i min ena fot.

 

Ca 20-25 minuter pågick det "andras in, andas ut, sluta andas" och "dunk. dunk, dunk"...

Sen slog oron tag i mej, då magen började bullra och värka, och jag inte kunde göra något för att få lindring.

Under 2 bildtagningar stålsatte jag mej, sen ringde jag på klockan, med bollen jag fått att ha i handen.
Han frågade då om han kunde få fortsätta med den bild han just då höll på med, och jag sa att det var Ok.


Sen kom han in och lyssnade med mej om vad det var som hänt.

Jag berättade att jag kände mej yr (jag låg med huvudet mycket lägre än vad jag brukar, och får då ofta "yrsel-känsla") och jag berättade hur jobbigt det kändes att ligga stilla, och inte kunna röra mej.


Jag frågade hur långt vi kommit.

1 bildserie av 10 var klar.

Jag hade legat 1 tiondel av tiden???

Där fattade jag beslutet att jag inte skulle klara 10 till såna... långa... för, jag upplevde att jag legat länge.


Så, vi avbröt. Och, jag känner mej misslyckad!

Då vi sen kom ut och tittade in på rummet där han skötte allt ifrån så fick jag veta att vi startat 12:15 och skulle hållit på till 13:00. Nu var klockan 12:50.

Hon var nog ca 12:35 då jag avbröt.

20 minuter... av 45.... klarade jag.

Men, inte allt!

Och, inte det viktigaste!


Då vi kom hem ringde jag och pratade med systern på endoskopi på Danderyd dit jag ska göra ett nytt försök att ta mej på fredag, för koloskopi.

Jag berättade vad som gått fel gången innan, då jag inte kunde tömma och skölja ren tarmen i tid.


Hon föreslog att jag ska börja tarmsköljningen redan imorgon förmiddag. Ca 1 dygn innan jag ska vara på sjukhuset.


Så, nu får vi väl se hur det går då.


Men, jag känner på många olika sätt att det blir sämre o sämre...   

Av Livsturisten - 18 mars 2015 09:07

Idag får Du gärna vara med mej i tanken, och stötta mej med lugn och trygghet (baserat i vänlighet).


Klockan 11 (och ca 2 timmar framåt) har jag tid för MR-kamera-röntgen av tunntarmen.

Ska dricka kontrast och sen ligga i MR-kameran.

Och, kontrast i blodet.


Jag är inte så stursk just nu.

Så, jag skulle uppskatta allt stöd jag kan få.

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards