A Life to Live

Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Livsturisten - 26 januari 2015 12:07

Tillbringade mesta tiden under söndagen i sängen. Det enda jag kunde göra för att lindra värken i magen var att ligga på rygg i sängen, med värme på magen.

Jag sov till och från under dagen.

Upptäckte på TV 2 komediserier som jag inte sett förrut: Joey och Omaka systrar. Så, inget ont som inte har något gott med sej. Eller...


Då sambon på kvällen behövde åka till Maxi för att inhandla mjölk och Alvedon så tvingade jag mej upp och följde med i bilen. Det var inte lätt. Det skar i magen som om jag hade 5 knivar i magen.
Satt kvar i bilen på parkeringen.
Men, jag kom ut och fick lite luft, i alla fall.


Då vi kom hem från Maxi så rostade jag 4 mackor med ost och tog te till.
Upptäckte raskt att 4 var för många. Fick lämna halva sista, då det värkte för mycket i magen.

Jag vet inte vad det är som sitter i mellangärdet, där "nervknuten" sägs sitta... som det "ilar" i då man blir stressad och nervös. Har hört att diafragman sitter där nånstans med... men vet inte...

Magsäcken?

Hur som... där var det HÅRT och skar så fort jag satt upprätt.

Totalt åt jag igår 2 matskedar äppelmos till medicinen, 1 dl jordgubbsyoggi och knappt 4 rostade mackor.

Jag drack ca 2 dl vatten och en halv kopp grönt citron-te.


Somnade vid midnatt och minns inte att jag vaknat något under natten.

Jag vaknade vid strax efter 9 på morgonen idag, och kände att det var väldigt svårt att verkligen vakna. Som att jag simmade uppåt i en tjock gelé, eller nåt...


Den hårda klumpen i mellangärdet är borta...

Jag har idag hunnit få i mej 2 matskedar äppelmos med medicinen, 1 dl yoggi, 3 ostmackor och 1 kopp grönt citron-te.

Ikväll blir det nog köttsoppa till middag.


Jag ska verkligen försöka att ta mej igenom de för dagen 10 boxarna.

Igår hjälpte sambon mej med samtliga boxar och alla hästar som skulle in från hagarna.


Innan jag skrev igår, om hur jag mådde, så tänkte jag att jag ju inte skrivit på ett tag om min hälsa... och kände att det blir ju inte bättre här bara för att jag inte berättar om det.
Så, jag kan förstå att det ser ut som att det varit bra nu rätt länge... men, så är det inte.

Sanningen är den att det är olika grad av dåligt för det mesta...

Jag har bara inte fokuserat på att skriva om det.


Om jag hittar en bra skiss, eller om jag kan göra en själv, så ska jag försöka att förklara vad det är jag har i min mage... För, jag vet att rätt många inte förstår.

Och, jag klandrar ingen för att den inte förstår... Det är ju en osynlig sjukdom.

Däremot skulle det kanske kännas lite bättre för mej om jag slapp kommentarer som "lite ont i magen" osv.... För, det är så mycket mer än bara magen som påverkas av att man har en inflammation i kroppen.
Allt som ska göras i tarmen blir eftersatt då den är inflammerad. Näringen når inte ut dit den ska t.ex


Som sagt... Jag klandrar inte den som inte förstår.
Efter alla år med dessa symtom (sedan tonåren) och sedan jag fick diagnosen (ca 5 år sen) så förstår inte jag heller allting.


En sak som kanske skulle kunna hjälpa mej att våga opereras... vore nog om jag förstod vad som egentligen händer vid en operation... men, sjukvården har ingen som kan hjälpa mej där - jag har bett om det o fått svar nej.
Som jag ser det (i min livrädda skräcksyn på det) så sövs man till "halvdöd" och så skärs man upp ("halvt styckas") i olika grad - "titthål eller snitt".... Och så kapas tarmen på 2 ställen... och sätts ihop (HUR)... och så "kan det läcka om det går fel".... osv...

Och, då man sen vaknar... om man nu går att väcka... så mår man dåligt (yr o illamående) och har ONT där dom opererat...


Imorse då jag vaknade, och kämpade för att vakna.... så kunde jag ha varit sövd... för jag sov otroligt djupt... Det var lång väg att ta sej i halvvaket tillstånd från halvt vaken till vaken.


Nu ska jag dra på mej kängorna och gå ut...

Jag önskar dej en fantastiskt fin dag!   

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Ovido - Quiz & Flashcards