A Life to Live

Direktlänk till inlägg 30 december 2013

Så var snart det året slut som inte blev vad jag tänkt mej

Av Livsturisten - 30 december 2013 10:35

För ett år sedan såg jag fram emot 2013 med säkerhet och tillförsikt. Jag hade bestämt mej för att 2013 skulle bli "mitt år" - året då jag växte som människa, fick mera respekt och vänskap. Året då allt skulle bli bättre.

Nu blev det inte riktigt så.
Det började redan på nyårsdagen med att jag straffades och hotades pga att jag brydde mej om en annan människa. Och, det drog i sin tur med sej att jag straffades ytterligare i närmare ett halvår.
Jag sänktes ytterligare. Mitt värde gick under minus. Och, inte ens då jag erbjöd mej att sluta mitt liv så nådde jag nånstans.

Därifrån gick det mesta sedan i nedförsbacke.

Min hälsa dalade ytterligare steg för steg, och i mitten av september rasade jag totalt, blev sängliggande oförmögen att få in mej mer än möjligen nån dl vätska per dygn i ca 2½ - 3 veckor.

Och, efter dessa veckor fick jag träffa läkaren, jag fick gå till dietisten och fick börja dricka näringsdrycker... och jag fick lära mej att gå igen, då musklerna i benen inte längre bar mej.


Efter detta fick jag genomgå ytterligare koloskopi-undersökning och en mr-kamera som blev ett trauma som fortfarande håller mej i sitt grepp (jag har PTSD sedan barndomen, och vet inte hur man får bot emot det).
Det talades om operation, men än har inga provsbar nått mej. Så, jag antar att det inte är så allvarligt. Och, det känns på sitt sätt bra.


Och, så den största sorgen som slog ner i mitt liv i våras (tror jag det var), och som ännu är där.

Kan inte prata om det här, av hänsyn till andra människor. Men, helt klart behöver jag hjälp och stöd i detta.


Fast, året 2013 har inte bara inneburit negativa saker.
Jag tog mej till att börja träna i våras, på Curves. Men, sen blev det inte så mycket av det då meddelandet om det jag nyss nämnde nådde mej och jag "trillade ihop" känslomässigt. Och, så orkade inte gamla skadan i knäet... och så det som hände i september/oktober. Det rann helt enkelt ut i sanden. Men, jag känner för att återuppta det.


Jag fick förtroendet av några kunder att ta hand om deras hästar då hästarna var sjuka och ägarna bortresta. Det värmer gott inom mej då människor och djur litar på mej, och ser mej för den omtänksamma och pålitliga person jag är.


Jag fick ett nyvaknat intresse för matlagning efter "pärsen" i september/oktober. Och, både våran ekonomi och min mage mår bättre sedan jag börjat laga maten.

Och, GOTT blir det varje gång. Och, det gör mej så glad.


I slutet av detta år har det varit nästan bara bra.

Jag fick vara med på första-hjälpen-kursen.
Jag fick en hel del beställningar på raggsockor i början av november och fram till jul. Raggsockor som skulle bli julklappar av dom personer som beställde av mej att jag skulle sticka dom.
Detta gjorde mej mycket, mycket glad. Och, jag välkomnar en utveckling av detta.


Dom säger ju att så som gamla året slutar blir nya året.
Så, med tanke på hur pass mycket bättre 2013 ser ut så här i slutet, så utgår jag nu ifrån att 2014 kommer att bli ett mycket bättre år än 2013.


Óskadís har inte haft mej på ryggen sedan 11 september (ett par dagar innan jag blev så sjuk) och jag har senaste tiden försökt komma igång lite med henne genom promenader för hand.


Hundarna, som blivit eftersatta och understimulerade under dom veckor som jag låg sjuk och påföljande tid då jag knappt klarade att stå på benen - än mindre hålla i starka hundar eller värja mej från hundar som hoppar på mej - har jag börjat att ta itu med.
Men, det är jobbigt att kämpa i uppförsbacke och motvind, med något som är ett steg fram och två steg bak... och ibland två steg fram och ett steg bak... Men, nånting görs varje dag. Och, det är "framåt".


Idag är det soligt och lite kallt ute. Förhoppningsvis inte så lerigt.

Så, nu ska Akela och jag gå på skogspromenad. Sen ska Óskadís och jag vara med och leka efter lunch (om det fortfarande ska bli lek på ridbanan). Annars hittar vi på något annat.


Näst sista dan på 2013... Here we go!   

 

 
 
Therese

Therese

30 december 2013 14:09

Jag hejjar på dig ! :) vi får hoppas på ett bättre 2014 helt enkelt ! KRAM !

http://dorseen.wordpress.com

Livsturisten

30 december 2013 23:59

Ja, nu bestämmer vi oss för att 2014 ska bli ett kanonår! :) (((kram)))

 
Jane

Jane

30 december 2013 17:09

Sjukdomar är ju inte så roligt att skriva om tycker jag och inte kommer man ut, då får man inte mycket att skriva om! Så du fick vara Avbytare ett tag iaf! Då måste du väl ha fått lite pengar?
Du ska se att 2014 börjar lika bra som 2013 har slutat!

Kram!

http://Kattägare.blogg.se

Livsturisten

30 december 2013 23:57

Avbytare?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livsturisten - 26 juli 2019 13:43

Fy vad varmt det är. Just nu är det 42 grader varmt i solen, och vi håller oss inne, i rummet i "vårt" lilla hus. Här är det svalast just nu. Luften har gått ur mej och jag har haft känningar som jag är jätterädd för. Att det kan vara hjärtat. Vi...

Av Livsturisten - 22 maj 2019 22:26

Så många gånger under så många år har denne hästägaren uttryckt så mycket agg emot min sambo, och markerat emot honom, som om hon är förmer än honom. Senast nu i eftermiddags.   Hon ska ALDRIG mer kunna be oss om hjälp!Det är mer än nog!!!   ...

Av Livsturisten - 15 maj 2019 14:04

Nu SKA jag verkligen göra verklighet av min dröm om att min YouTube-kanal ska bli det jag från början ville att den skulle bli!   Härom dan gjorde jag ett första trevande steg och laddade upp en video som jag skapade i ett nytt jätteroligt progra...

Av Livsturisten - 14 februari 2019 10:56

Igår, då jag och sambon höll på att mocka på plattan, där lösdriftsvalackerna äter, så kom den där otrevliga gubben som håller koll åt markägaren. Han gick genast på min sambo i enormt otrevlig tog och beordrade honom att låsa upp elskåpet vid Este...

Av Livsturisten - 8 februari 2019 10:19

Idag kunde jag inte med att gå ut och släppa ut hästar. Mina fötter värker mer o mer för varje dag, och jag kände inte för att offra mina sista krafter på att hjälpa en person som igår hackade på mej för att jag "ropade på fel sätt" istället för att ...

Det här är jag

Hej!
Välkommen att ta del av mina smultronställen  och djungler av brännässlor, på min resa genom livet. 

På tal om vädret:

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Omröstning

När skriver Du testamente?
 Mitt i livet, då döden känns avlägsen.
 I samband med att barnen födes.
 I samband med att barnbarnen börjar födas.
 När krämpor gör sej mer och mer tydliga.
 När döden andas i nacken på en, och man inser sin dödlighet.

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Minns

Lilypie Angel and Memorial tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

PitaPata Horse tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Med i:


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

 


susnet.nu statistik

Tidigare år

Värt att besöka

Sök i bloggen

RSS

Presentation

Twitter


Skapa flashcards